Vejledning ved fjernelse af drøbel

Indikation:
En meget stor drøbel kan hænge ned i svælget og være til gene. Den kan være med til at skabe dårligt luftpassage, særligt under søvn. Dette kan muligvis give søvnapnø og snorken. Hos nogen føles en lang drøbel som noget der irriterer i halsen

Selve operationen foregår i lokalbedøvelse, hvilket betyder at du er vågen under indgrebet.
Du vil have ondt i halsen, når lokalbedøvelsen forsvinder, derfor bør du tage 1g Pamol 1 time inden indgrebet.

Du vil blive lokalbedøvet med spray og indsprøjtning. Selve indgrebet tager 5-10 min og foregår gennem munden.

Du bliver i klinikken i ca 10 min efter indgrebet, så vi kan se, at alt er vel. Efterfølgende kan du tage hjem. Du vil få en kontroltid.
Der vil være en del smerter i efterforløbet. Derfor skal du have Pamol 1G x 4, Ibumetin 600mg x 3 og evt Tramadol 50mgx3. Man bør regne med, at skulle tage smertestillende i omkring en uge.
Skulle der efter operationen opstå en mindre blødning eller være blod blandet i spyttet, skal du køle mundhulen ned med knuste isterninger, indtil blødningen stopper. Kulden får blodkarene til at trække sig sammen og derudover har kulden også en smertelindrende effekt.
Hvis der opstår kraftig blødning, skal du med det samme kontakte 112 og blive kørt til nærmeste hospital.

Forholdsregler ved indgrebet
Da du er lokalbedøvet i svælget, må du ikke indtage væske eller føde før en time efter indgrebet. Du bør undgå varme drikke og fødevarer det første døgn efter operationen, grundet blødningsrisiko.