Øvelser mod svimmelhed

Gælder dog IKKE for øresten.

  1. Sid ned og fasthold blikket på et punkt 1,5-2 meter fremme.
    Drej derefter hovedet hurtigt fra side til side. Sørg for ikke at slippe punktet med øjene.
    Denne øvelse gøres i 15 sekunder. For at holde takten, kan man med fordel tælle med undervejs.
  2. Gentag nu samme øvelse, hvor du i stedet står op og røre ved et bord eller en stol, ganske let med din finger. Udføres ligeledes i 15 sekunder.
  3. Bliv stående og slip fingeren, fra bordet eller stolen, og gentag nu øvelsen igen i 15 sekunder.
  4. Bliv stående og luk øjenene. Gentag øvelsen ved at forestille dig, at du “ser” på punktet fra tidligere. Udføres ligeledes i 15 sekunder.
  5. Åben øjenene og bliv stående. Gør nu samme øvelse, som ved punkt 1, men i stedet for at deje hovedet fra side til side, bevæges hovedet op og ned i 15 sekunder.
  6. Fikser øjenene på et punkt i øjenhøjde, drej hoved fra side til side, som tidligere, mens du langsomt går hen mod punktet. Dette gøres i 15 sekunder.
  7. Stå op en sofapude og stil en stol foran dig, med stoleryggen mod dig. Hold nu balancen på puden i ca 1 minut. Først med åbne øjne og derefter med lukkede. Er dette for udfordrende, kan man støtte sig let til stolen med en enkelt finger.
  8. Stå nu på puden med et halvfyldt glas vand i hånden. Koncentrer dig om vandglasset. Stå i ca. 1 minut. Først med åbne øjne og dernæst lukkede. Du kan kan igen støtte dig let til stoleryggen.
  9. Går en tur udenfor i ca. 30 minutter. Her drejer man nemlig ofte hovedet fra side til side. Er dette for udfordrende, kan man starte med at gå med en cykel, for at få støtte.
  10. Hvis du vil vide mere om svimmelhed, kan du læse mere på svimmelhed.dk